Isnin, 25 Julai 2011

Melaburlah diusia muda ni!

Pelaburan usia muda


PENGURUSAN wang yang cekap dalam usia muda mampu memberi kesan kepada kelangsungan hidup yang selesa pada masa depan. Hakikatnya, bukan semua golongan muda di negara ini mempunyai strategi menguruskan kewangan mereka untuk jangka masa panjang, antaranya menyertai skim pelaburan yang boleh memberi pulangan secara makro.
Apabila menyentuh mengenai penyertaan dalam skim pelaburan yang banyak ditawarkan hari ini, bukan mudah bagi golongan muda menyertainya kerana faktor tidak memahami konsep pelaburan ditawarkan skim itu.
Menyedari pelaburan dalam usia muda mampu memberi kesan positif dalam jangka masa panjang, wartawan Bisnes Metro, Hafiz Ithnin mengupas isu ini bersama Timbalan Presiden Ketua Penyelidikan Peruncitan dan Ekuiti Affin Invest.

APAKAH kelebihan bagi mereka yang menyertai skim pelaburan pada usia muda?
Bagi pelabur muda yang menyertai mana-mana skim pelaburan mereka boleh mendapat faedah atau keuntungan daripada aset agresif yang memerlukan satu tempoh atau jangka masa panjang untuk mendapat manfaat daripadanya. Ini kerana golongan muda mungkin mempunyai jangka masa panjang seperti dalam tempoh lima tahun atau lebih bagi menyertai skim pelaburan berbanding golongan yang lewat menyertainya.


Pada umur berapa yang sesuai bagi orang ramai menyertai skim pelaburan.

Sebenarnya untuk menyertai skim pelaburan tidak terdapat had umur yang disyaratkan tetapi sekurang-kurangnya mempunyai modal permulaan RM50,000. Selalunya bagi mereka yang mempunyai simpanan sebanyak itu adalah dalam lingkungan 30 tahun ke atas dan mungkin ada juga di antara berumur 28 tahun ke 30 tahun.


Terdapat pelbagai skim pelaburan yang ditawarkan di negara ini sama ada oleh Permodalan Nasional Berhad (PNB) atau bank tempatan dan institusi kewangan lain dan bagaimanakah cara terbaik untuk golongan muda memilih skim pelaburan sesuai?

Ia bergantung kepada kecenderungan mereka untuk mendapatkan keuntungan dalam satu tempoh yang diingini pelabur itu sendiri. Pada pandangan saya, mereka boleh menyertai pelaburan dalam saham yang berbentuk agresif seperti saham luar negara, teknologi dan komoditi walaupun ia mengambil masa lama untuk mendapat pulangan keuntungan. Namun, pelaburan dalam saham seperti ini ia memberi pulangan besar untuk pelabur itu sendiri.


Bagaimana prestasi penyertaan golongan muda dalam skim pelaburan di negara ini?

Kini, terdapat juga segelintir daripada golongan berkenaan yang mula berminat untuk menyertai pelaburan, namun ia tidak begitu besar iaitu dalam lingkungan lima peratus (kajian yang dilakukan Affin Investment Bank) dalam segmen pelaburan runcit kerana mereka lebih gemar membeli saham secara terus bukan melalui unit amanah.


Apakah langkah awal yang perlu dilakukan golongan muda sekiranya mereka berminat untuk menyertainya?

Mereka seharusnya mempunyai pendidikan atau pengetahuan tinggi apabila menyertai sesuatu pelaburan itu kerana pelaburan ini membabitkan risiko sama ada secara positif atau sebaliknya. Mendapatkan nasihat daripada pakar pelaburan adalah jalan terbaik pada awal penyertaan dalam pelaburan dan khidmat oleh mereka diberikan secara percuma. Selain itu, pelabur juga digalak menyertai seminar berkaitan pelaburan kerana di sini kami akan memberi nasihat dan cara terbaik bagi pelabur mendapatkan pulangan tinggi dan mengurangkan risiko sesuatu pelaburan itu.
Sumber: mymetro

Kesimpulan:
Pelaburan diusia muda penting bagi menjamin masa depan yang cerah dan tanpa bergantung kepada orang lain. Seperti kata orang tua-tua, sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit. Oleh itu pelaburan yang selamat dan berkesan perlulah bijak untuk kita pilih. Kesilapan memilih boleh menyebabkan hidup di masa depan merana kerana usia yang dikurniakan ilahi tidak dapat diundur kembali.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan