Sabtu, 23 Julai 2011

Rakyat India Gemar Melabur Emas

Sektor Permata, Barang Kemas India Dijangka Cecah RM144 Bilion Menjelang 2015

Oleh P.Vijian

NEW DELHI, 22 Julai (Bernama) -- Sektor permata dan barang kemas India dijangka mencecah US$48 bilion (RM144 bilion) menjelang 2015, apabila lebih ramai rakyat India melabur di dalam barang kemas emas dan perak, yang disifatkan sebagai pelaburan jangka panjang.

Persekutuan Dewan Perniagaan dan Industri India (Assocham) berkata sektor domestik kini "berkembang pada kadar kukuh 15 peratus (setahun)."

"Pertumbuhan di dalam industri itu dirangsang oleh peningkatan permintaan apabila barang kemas disifatkan sebagai (komoditi) yang disimpan yang dipercayai dan bilangan besar pengguna menerimanya sebagai satu pilihan pelaburan yang selamat," kata Setiausaha Agung Assocham D.S Rawat.

Walau pun peningkatan harga emas dan perak telah mencecah paras yang belum pernah dicapai, secara tradisinya, rakyat India, yang terkenal sebagai pembeli besar-besaran logam itu, terus membuat pembelian barang kemas emas dan perak.

"Peningkatan kuasa membeli, perubahan gaya hidup dan peningkatan kemampuan secara keseluruhannya di kalangan kelas pertengahan India adalah antara sebab signifikan peningkataan permintaan mendapatkan barang-barang kemas," kata Rawat.

Tambahan pula, mood perayaan yang dijangka lewat tahun juga menyebabkan pemain industri optimis peningkatan jualan, katanya.

Satu kajian pada Mac-Jun yang disertai 1,500 peruncit, pemborong, pengilang - yang termasuk pemain berjenama keseluruhan industri itu - menunjukkan langkah pengeluaran sijil oleh cawangan perniagaan barang kemas juga meningkatkan permintaan di kalangan pengguna bandar.

-- BERNAMA

Kesimpulan:
Berdasarkan kepada fakta tersebut, jangkaan harga emas selepas perayaan depalvali meningkat. Malah lebih tinggi daripada paras USD1600.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan