Isnin, 9 Mei 2011

Beralihlah Kepada Emas

8 Sebab Mengapa Kita Perlu Beralih Kepada Emas

Sumber: Saudagaremas
 
EMAS WANG KERTAS
·  Tiada susutnilai dan inflasi. Pada zaman Nabi S.A.W., harga seekor kambing adalah 1 dinar.  Pada zaman sekarang pun masih 1 dinar seekor. Sedinar sekarang adalah lebih kurang RM660.00.  (1 Dinar = 4.25gm).  ·  Setiap hari susutnilai. Satu ketika dahulu contohnya, matawang Indonesia tidaklah seperti sekarang di mana 100,000 rupiah = RM35.00. Dulu nilainya lebih tinggi.
·   BERNILAI kerana ia mempunyai nilai tersendiri. ·  DIPERNILAI kerana ia kertas yang dicop sahaja.
·  Laku di seluruh dunia pada setiap masa. Orang Kemboja yang berhijrah ke Malaysia kini kaya raya di Kelantan kerana menggadaikan emas mereka untuk dijadikan modal meniaga batik. Bayangkan kalau mereka bawa duit kertas negara mereka pada ketika itu, nescaya tak laku kerana negara mereka pada ketika itu kacau bilau. ·  Laku pada waktu aman sahaja.  Contoh depan mata ialah Iraq, dimana selepas kejatuhan Saddam, wang kertas negara tersebut  terus tiada nilai.
·  Pelaburan paling terjamin dan menguntungkan. Kos nak pergi haji tahun 2002 ialah 68 dinar tapi pada tahun 2010 hanya perlu 19 dinar sahaja. Jadi kita tak perlu tambah duit dan dapat pergi haji lebih ramai. ·  Kalau kita menabung bentuk duit, nescaya kita perlu tambah lagi wang kita walaupun kita nak pergi seorang saja.
·  Kebanyakan ilmuan ekonomi adalah penyimpan dinar. Mereka tahu tentang tipudaya wang kertas ini. ·  Disimpan oleh rakyat. Beratur di bank sebulan sekali nak simpan duit RM100.00 - RM200.00.  Jangan malukan diri kita lagi.
·   Negara China adalah penyimpan emas terbanyak dunia. Untung bisnes semua beli emas. China memang kuasa besar dunia tak lama lagi kerana mempunyai emas. ·   Amerika negara pencetak wang kertas terbanyak dunia tanpa sandaran emas. Hanya cetak dan beli minyak dari Arab, beli alat pertahanan tapi sekarang, semua sudah tahu tembelang Amerika, cetak duit kertas tanpa emas. Dijangkakan matawangnya akan terus terjejas. 
·  Peningkatan purata 11% setahun tanpa susutnilai. Rujuk www.kitco.com  ·  Susutnilai setahun 37%. Bonus ASB baru 7% setahun..rugi 30%. Tapi ramai tak nampak..yang kita nampak kertas kita makin banyak.
·  Sukar untuk memanupulasikan harga kerana ia memang berharga. ·  Alat paling bahaya kerana penyangak matawang sentiasa ada. Tak takutkah kita jika RM100,000.00 kita di bank dibuang 3 kosong dibelakang menjadikan duit kita menjadi RM100.00 saja!  Tidak mustahil kerana kertas semata-mata, ia hanya diperhargakan..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan